VENIREA PE LUME A COPILULUI —
CONTEXT FAMILIAL, MEDICAL, SOCIAL
I Familia
1. Mama – mediu placentar
1.1. Fantasma despre copil
1.2. Imaginea-icoană
1.3. Dorinţa, voinţa, nevoia de copil
1.4. Sarcina – preistoria uterină
2. Devenirea ca tată
2.1. Tatăl – hotar
2.2. Umanizarea în Numele tatălui
3. Numărul copiilor – specificul constelaţiilor familiale
3.1. Familia copilului unic
3.2. Familia cu doi copii
3.3. Familia cu trei copii
3.4. Familia cu mai mulţi copii
4. Bunicii
5. Străbunicii
II Lumea medicală
1. Sarcina și medicul obstetrician
1.1. Medicii și fantasmele lor
1.2. Colaborarea medicului cu tatăl copilului
2. Nașterea
2.1. Medicul
2.2. Moașa
3. Cadrul medical al relaţiei mamă–bebeluș
3.1. Spaţiul
3.2. Medicul neonatolog
3.3. Asistentele de neonatologie
3.4. Medicul pediatru
III Comunitatea
1. Comunitatea tradiţională
2. Intrarea în comunitate, între tabu și ritual
3. Comunităţi substitut
3.1. Familia
3.2. Comunitatea mamelor
3.3. Alte încercări de susţinere
IDEI DESPRE EDUCAŢIE
1 Industrialism în educaţie
2 Caracteristici ale relaţiei părinte–copil
2.1. Autenticitate
2.2. Cine pe cine educă?
2.3. Hotărâre
2.4. Siguranţă
2.5. Empatie
2.6. Continuitate
2.7. Acordaj
2.8. Spaţiu
3 Iubirea
4 Furia și agresivitatea
4.1. Cauze ale agresivităţii copilului
4.2. Cauze ale agresivităţii adultului
4.3. Forme ale agresivităţii
4.4. Consideraţii generale
5 Câteva practici nocive în educaţie
5.1. Bătaia și semnificaţiile ei
5.2. Interdicţia de mișcare și vorbire
5.3. Condiţionarea
5.4. Tonul ridicat
5.5. Etichetarea
5.6. Comparaţiile între copii
5.7. Cerinţe prea multe sau inadecvate
5.8. Culpabilizarea
5.9. Îi răspundem copilului cu aceeași monedă?
5.10. Umorul și ironia
5.11. Identitatea de comportament a părinţilor
5.12. Interpretarea greșită a exprimărilor copilului
5.13. Lipsa empatiei
5.14. Aplicarea tehnicilor de manipulare
5.15. Dresaj sau educaţie?
6 Nevoia copilului de relaţii proprii
6.1. Importanţa familiei
6.2. Importanţa comunităţii
6.3. Importanţa relaţiilor cu alţi copii
7 Grădiniţa
7.1. Pregătirea pentru grădiniţă
7.2. Personalitatea educatoarei
7.3. Probleme generale ale sistemului educativ...296
8 Școala
APROPIERI ȘI DELIMITĂRI ÎNTRE
PSIHANALIZĂ ȘI EDUCAŢIE
1 Concepte importante ale ambelor domenii
1.1. Cadru asigurator
1.2. Abstinenţa
1.3. Neutralitatea
1.4. Formarea simbolicului
1.5. Dezidealizarea
1.6. Funcţia de reparaţie
1.7. Capacitatea de contemplare
1.8. Sublimarea
2 Părinţii – un factor important al psihanalizei copilului
3 Situaţii traumatice
4 Strigăte de ajutor ale copilului
4.1. Copilul deprimat
4.1.1. Punerea în pericol
4.1.2. Dependenţa
4.1.3. Răsfăţul
4.1.4. Pierderea obiectelor
4.1.5. Timiditatea
4.1.6. Genialitatea
4.1.7. Lenea
4.2. Copilul revoltat
4.2.1. Minciuna
4.2.2. Furtul
4.2.3. Duplicitatea
4.2.4. Revolta și neascultarea
4.3. Copilul în panică
4.3.1. Hiperactivitatea
4.3.2. Spaimele și angoasele
4.3.3. Izolarea
5 Abordarea situaţiilor speciale
5.1. Psihoterapia psihanalitică a gravidei
5.2. Gravida psihanalist
5.3. Psihoterapia psihanalitică în diada mamă–bebeluș
5.4. Adopţia
5.5. Avortul provocat
5.6. Abandonul
5.7. Familia de homosexuali
5.8. Moartea copilului
5.9. Copilul cu malformaţii
5.10. Copilul prematur
5.11. Gemenii
Încheiere
Bibliografie